måndag 9 november 2009

Irland drygt 4 månader efter flytten hit...

Igår hade jag den bästa söndagen jag har haft på väldigt, väldigt länge! Sedan jag kom hit till min nya favoritö så har de flesta lördagar spenderats på ett överbefolkat dansgolv, på något trevligt uteställe i centrala Dublin. Detta har varit väldigt uppskattat då vi alla (Stefan, David och jag) tycker att det är fantastiskt kul att träffa nya människor och stuffa runt till lite Lady Gaga! Nackdelen med detta har bara varit att alla våra söndagar har försvunnit. De har liksom flytit iväg i något filmmaraton eller att jag har spenderat onaturligt många timmar på facebook (Farmville). Denna helgen blev dock annorlunda, på ett väldigt bra sätt. När jag kom hem från jobbet på lördagkväll och visste att jag har de två kommande dagarna ledigt, så kände jag, tro det eller ej, bara för att ha en mysig hemmakväll. Synkade som vi är så var det vad grabbsen också hade tänkt sig. Med en kanna rooibos och några clementiner satte vi oss i soffan och tittade på en riktigt sorglig, men sann historia, "GIA". Därefter blev det sängen, så en lördagkväll då vi gick till sängs innan 12, helt fantastiskt!


Så när söndagsmorgonen hade anlänt till vår lägenhet, var det med strålande solsken och klarblå himmel. Med all energi jag hade samlat ihop under natten så packade jag (äntligen) upp min väska från min lilla Sverigetripp. Därefter packade jag ner några nygjorda smörgåsar tillsammans med de sista clementinerna i Davids axelväska i skinn. David, som tyvärr fick ta sitt ansvar och gå till jobbet denna underbara söndag, hade inget att säga till om när det gällde lånet av den praktiska sneväskan. :P

Så alldeles uppfyllda av den underbara känslan att vi har inte bara en HEL söndag, utan en HEL söndag med strålande väder, att spendera ihop, lämnar vi Sandyford och vandrar mot hamnen i Dún Laoghaire.

Det tog ungefär två timmar att nå målet, men då var det med några små avstickare. Bland annat Leopardstown Pavillion, det var ett fancy hästsportsområde. Vi planerar att gå dit någon gång och kolla in något race. =) Nästa avstickare var en kyrka, det krävdes lite övertalning att få med Stefan in i kyrkan. Väl inne så tände jag två ljus för alla mina nära och kära och sedan satt vi på den främsta bänken och njöt av stämningen(i alla fall gjorde jag det!).

Uppfriskade av lite andlighet vandrade vi vidare till hamnen, där det var fullt med folk. Eller rättare sagt, fullt av familjer på rollerblades. Vi slog oss ner på en av de blåmålade bänkarna på piren. Där satt vi och avnjöt våra medhavda smörgåsar medan vi iaktog de många seglare, som gjorde sitt bästa att utnyttja denna underbara dag.

Efter en liten shoppingtur på Dunnes, som för övrigt har blivit min favoritaffär här, så kom David och anslöt oss. Som den lilla familj vi är gick vi till MAO, en kanonbra restaurang, där vi nyttjade deras erbjudande: 3 rätters för 19.95. Besöket på MAO kan beskrivas som såhär: superb mat, mysig inredning och sjukt coolt akvarium! =)

SUNDAY, LOVELY SUNDAY!

1 kommentar: