måndag 30 mars 2009

Yes! Here I am again!

Antwerpen.... En stad att trivas i! I helgen har jag lärt känna det mesta. På listan står en bartender, en diamantslipare, en säkerhetsvakt, en simlärare, och fem utbytesstudenter. Dock inte inte att förglömma har jag även gjort mig en närmare bekantsskap med bussystemet i staden. Lärde mig till exempel i lördags natt att det finns inget som heter nattbuss(i alla fall inte klockan 04.30). Har även fått insikt i hur utelivet fungerar här, det är lite lustigt uppbyggt. Det finns ju fler caféer och barer här än vad man kan räkna till(utan att tappa bort sig och vara tvungen att börja om=) ). Så när jag, i fredags, själv skulle välja vilket café jag skulle erövra, så körde jag helt och hållet på magkänsla. Spanade in från utsidan, självklart väldiiiigt diskret! Såg att det satt lite olika gäng i olika åldrar. Dörren var gul, och stället verkade litet men mysigt. Så jag vandrade in på ´t Bolleke.

Detta visade sig vara ett kanon val(gå alltid på magkänslan!!). Musiken var super, skulle lätt ha kunnat vara en spellista från min dator. Counting crows, REM och andra sköna klassiker blandat med lite Katy Perry. Ja, ni fattar att jag trivdes! Kvällen spenderades alltså med tre nya vänner, några(?) öl och en ny hatt(här är det tydligen inte bara rosor som gäller för krogförsäljare, nej här är det: Köp en ros och slå till på en cowboyhatt också när du ändå är igång!). Bildbevis(http://www.facebook.com/photo.php?pid=6303350&l=9e6a7a9204&id=795740583).

Andra kvällen var lite annorlunda, då började kvällen med att jag mötte upp tre kompisar, varav jag aldrig hade träffat någon av dem, men har haft lite internetkontakt med en av dem. Tre stycken utbytesstudenter, en från Sverige och de andra två från Polen. Vi gick ner till kajen(i långsamt ösregn), för att hitta ett ställe som hade fått utmärkelse för att de serverar de bästa drinkarna i Europa. Trots att jag hade plattat håret och visste att mer än 10 minuter i sådant väder skulle krulla upp de raka hårstråna, som jag så fint hade ordnat, så lockade ju drinkbaren. Problemet visade sig dock vara att ingen visste exakt var den låg, så till slut så gick vi in på ett ställe(Pig's). Det var ett litet ställe, förmodligen inte så populärt. Tre små, runda barbord, med fyra stolar runt respektive bord. Sedan ytterligare fem stolar vid baren, men alla platser var tomma. Det var högt i tak och ljusa väggar, men med mörk inredning, och tre stora kristallkronor(stommen i mörkt trä), som hängde över baren. Vi slog oss ner vid bordet längst in, (närmast drinklistan). Så där satt vi då tre stycken kompisar och jag. Då tittar jag upp på väggen och ser..... Ett vildsvinshuvud! Sekunden efter upptäcker jag att den har en kompis, precis bakom mig. Den ena med tungan hängandes utanför munnen medan kompisen hade lite mer hyfs och höll munnen nästintill stängd. Satt och funderarde över vad som kom först, huvudena eller namnet på stället. Antingen så fick ägaren två grishuvuden på halsen(usch) precis när han öppnade sin bar och tänkte att: Åhh, men Pigs är ju ett kanonbra namn! Eller var det tvärtom? Han tyckte att Pigs var ett bra namn utan att ha ett grishuvud på halsen och letar sedan rätt på två. Hmm.. Jag vet inte. Jag vet heller inte vilket jag tycker är rimligast. Kan nog bara säga att jag aldrig hade döpt en pub/bar till Pigs.

Nog om detta. Nu till utmaningar. Det finns det gott om i mitt liv just nu! Det är bara att välja vilken jag ska ta itu med först! Återkommer när första är i hamn! Imorgon kommer min kära far på besök, vi ska ut och äta i en av europas bästa restaurangstäder! Undra vem som står för notan?! =)

Tot horens, som vi säger här! Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Äh vad roligt att läsa om dina bravader i främmande land. Vad det gäller utmaningar så behövs sådana för att man ska komma vidare i livet. Lycka till med allt och tot horens!!

    SvaraRadera