torsdag 2 april 2009

Bryssel

Ett besök i Europas huvudstad är ett måste när man bor 30 min bort med tåg och välkomnandet hade inte kunnat vara bättre. Strålande solsken, lagom mycket folk och vagnarna rullar in precis i tid på perrongen, som ligger under stationen. Med mig har jag en nyfunnen vän, en frånskild diamantslipare, som aldrig besökt Bryssel i dagsljus. Laddade till tårna med tips från en Brysselkännare följde vi strömmen upp mot ljuset.
Så tre rulltrappor senare är vi ute i solen och möts av den första och därmed största kullen jag sett på länge. Antwerpen är ligger väldigt nära Holland och är därför också helt platt. En 30 minuters tågresa rikting Frankrike är dock det enda som behövs för att få se ytterligare en av Belgiens många kontraster. Här är det kuperat, riktigt kuperat. Vi börjar promenera upp för denna långa uppförsbacke, i hopp om att hitta “le grand place/grote markt”, detta ska enligt folk vara toppenfint. Väl upp på toppen inser vi att vi i princip bara har rundat Centralstationen och att city ligger ned för backen.
Fördelen med kuperade städer är att man kan se ut över staden på ett sätt, som till exempel inte går i Antwerpen. Häftigt är det. Vi står nedanför centralstationen, har kungliga biblioteket på vänster sida och en trappa som leder förbi en mysig liten park och sedan ner mot stan. När man tittar ut över staden ser egentligen bara en klunga byggnader. De ser ut att skyddas av en rad tätt hopbyggda hus med det typisk holländska/belgiska taket, i sten med antingen två trappliknande formationer möts på toppen eller med lite rundare former. I mitten av dessa byggnader sticker det upp ett torn, som står på “grote markt” och runtom det breder Bryssel ut sig.
Så med full entusiasm och nyfikenhet, går vi ner mot city. Där slingrar sig smågatorna åt alla håll, kors och tvärs. Så för en turist med lite fallenhet för att inte hitta är Bryssel en väldigt spännande stad. Eftersom jag har turistat själv hittills och haft koll(?), så släppte jag det till min vän(som verkade ha sämre lokalsinne än jag, haha).

1 kommentar:

  1. Snuttis, du skriver verkligen såååååååå bra. Kul att du hittat någon med lokalsinne......NOT :-)

    SvaraRadera